14 juni 2019 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Jeannette Biltges - WaarBenJij.nu 14 juni 2019 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Jeannette Biltges - WaarBenJij.nu

14 juni 2019

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

16 Juni 2019 | Nederland, Nederland

We vertrekken uit Batavia haven, niks gemist, kil en saai.
Een musje dat al sinds we aankwamen zich bij de plant in de bijboot had genesteld kijkt verschrikt om zich heen. “Holy Shit, ze varen en ik raak straks de weg kwijt.” Ze gaat er snel vandoor. Zo jammer ik had haar graag als vriendje gehouden.
Door de sluis en ineens is het prachtig weer. Nog niet helemaal zeker zetten we eerst de fok. Dan het grootzeil en dan de kluiver. Het gaat geweldig, windje 3 tot 4. Zolang er niets in de weg zit heb ik er geen enkelprobleem mee. Als ik in de buurt kom van veel schepen of andere obstakels haak ik af, mijn zicht is inmiddels te slecht om alles te overzien. Dat is naar ik hoop volgende maand anders.
We grappen nog even of we Hilly zullen appen of ze in de buurt is, want de vorige keer toen wij door deze brug gingen bleek zij in de wachtrij te staan en zag ons varen.
Na de brug zeilen we lekker door. Een keer dacht ik dat we ergens in moesten varen maar Bernard zei van nee dus varen we door.
Helaas komen we er bij de volgende brug achter dat we in de verkeerde vaargeul zitten. We hadden dus wel af moeten slaan.
Er zit niets anders op dan op de motor terug te varen en dan opnieuw de andere vaargeul door. Daar zit het deel van de brug dat open gaat.
In het kader van deze fout moet ik ineens aan “omdenken” denken.
Waarom van een fout geen feestje maken. Ik haal de toastje te voorschijn en een vals biertje erbij en ineens lijkt het niet meer zo erg stom.
Dan tot mijn verbazing is daar ineens de vlinder weer. Sinds het overlijden van mijn moeder is er altijd tijdens onze reizen een vlinder aan boord. Ik miste het al, maar ineens ja hoor daar is ie weer. Heerlijk vertrouwd gevoel.
Als we in de buurt van Genemuiden zijn zegt Bernard dat hij op de kaart een leuk plekje heeft gezien om te stoppen.
Voor ik het weet zijn we er. Een piep klein haventje, genaamd vluchthaven de “Ketting” Je mag er 24 uur verblijven en verder staan er nog borden met hele lappen tekst die je zo snel met het naar binnen varen niet gelezen krijgt. Er ligt helemaal niemand. Bovendien is de haven voor de helft afgesloten. Vreemd. Wel met aan weerskanten bomen. Heel beschut en bijna sprookjesachtig met de die avondzon door de bomen. Hier word ik echt heel blij van. De vogels zingen en wij genieten op ons achterdek.
Omdat vaargeulen en zandbanken vaak namen hebben die ergens naar verwijzen zoek ik op het Net waarom het hier kettinghaven heet.
Wat schetst mijn verbazing er zijn vele verhalen over deze haven.
Laat ik beginnen met het oudste verhaal…………………
De Kettinghaven is in de eerste helft van de 19e eeuw aangelegd om tolgelden voor het bevaren van het Zwolse Diep te kunnen incasseren. Hiertoe werd vanuit de haven een ketting gespannen over het Zwarte Water. Zodoende werden ook de Sluziger schippers met schepen met weinig diepgang gedwongen om tol te betalen. Dat heeft in die tijd geleid tot de nodige onrust. In 1862 ging men pas over tot het betalen van tol op basis van diepgang van de schepen.

Deze haven was jarenlang een toevluchtsoord voor schepen uit de directe omgeveing( Zwarsluis, Hasselt,Zwolle, Kampen , Genemuiden) maar ook voor de watersporter op doorreis naar Friesland maakte graag gebruik van deze vluchthaven.
In de 90er jaren is de oude haven afgebroken en door Rijkswaterstaat zijn de beschoeiingen vernieuwd en zijn er afmeerpalen geslagen. Eindelijk was er een prima voorziening voor de watersporter die rustig van de natuur wilde genieten en die niet altijd in een grote haven wil liggen.

Echter……ergens in de 90er jaren werd de woning direct grenzend aan de vluchthaven bewoond. Als je weet dat je direct naast een vluchthaven komt te wonen dan kun je toch verwachten dat er soms wat reuring in zo’n jachthaven ontstaat. Soms stond, er een radio te hard aan of schreeuwden mensen te hard of een aggregaat werd aangezet om de accu’s te laden; allemaal zaken die af en toe gebeurden maar zeker geen regel waren.

De meeste lawaaioverlast werd veroorzaakt………….enz enz
Helaas heeft Rijkswaterstaat, ondanks de investering van zeker
€ 100.000,00 de haven gehalveerd en voorzien van een bord met spelregels en andere beperkingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeannette

Actief sinds 14 Nov. 2009
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 25695

Voorgaande reizen:

16 Maart 2012 - 23 Maart 2012

Op zoek naar Textiel

06 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Marcobientje goes east

Landen bezocht: