21 januari 2010 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeannette Biltges - WaarBenJij.nu 21 januari 2010 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeannette Biltges - WaarBenJij.nu

21 januari 2010

Door: MarcobientjePolo

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

25 Januari 2010 | Nederland, Amsterdam

Soms heeft je bed plastic pootjes, soms zijn ze ook van hout en heel soms, zoals nu zijn het gewoon bakstenen. De matrassen zijn echter zonder uitzondering oude vrachtwagen veren, met een plank onder en boven en daaromheen een tijk.
Je even lekker op bed laten ploffen is er dus niet bij, je hebt dan minstens een schouder uit de kom. Ik ben dus nog steeds erg blij met mijn opblaas matrasje en Oberon is helemaal blij met de slaapzak, want in dit hotel is hed slecht 1.90 mtr.
Verder hebben we een luxe zitbad zonder stop, voor Hollanders niet echt erg, wat ze in de dijk kunnen kan ook in het bad, moet men hier gedacht hebben en moet de deur van de badkamer iedere keer even opnieuw in de sponning worden geduwd, maar dat mag de pret niet hinderen, onderhoud is niet de sterkste kant van de Chinese. Dat zie je aan alle huizen. Een flatgebouw van 5 jaar oud ziet er al niet meer uit, renoveren daar doen ze niet aan, dus wordt het meestal na 15 jaar gesloopt en opnieuw gebouwd, de Chinese steden zijn gewoon een grote bouwput. De tempels worden wel gerenoveerd of krijgen een nieuw laagje verf. Wat ze wel slim doen is dat is onder de grote doorgaande wegen in de stad fietsenstallingen hebben, zo struikel je niet net als bij ons over de fietsen op straat.
Vandaag gaan we eerst onze rit naar het vliegveld regelen, de busmaatschappij zit om de hoek en ze spreken engels. Het scheelt een hoop gesjouw en een taxi rit hier en in Shanghai. Bovendien weten zij precies op welk vliegveld we moeten wezen, Shanghai heeft meerdere vliegvelden, dat is om het makkelijk te maken. Taxi's zijn hier nog steeds spotgoedkoop en het maakt niet uit of het een oude of nieuwe is.
Inmiddels is de temperatuur nog maar 6 graden en staat er een straffe wind. We gaan gauw terug naar het hotel voor wat meer kleren. Daarna op naar het zijden museum. Een prachtig museum met een duidelijke goeie engels talige dvd uitleg.
In musea mag je meestal fotograferen, maar op sommige stukken ineens niet, het is niet altijd helemaal te volgen. Maar terwijl men mij er op aanspreekt en in de gaten houdt heeft niemand de camera van Oberon in de gaten. Stiekemers die we zijn. Maar ik wil zo graag de weefgetouwen aan Hilda laten zien, want ik snap niet helemaal hoe ze werken. Wie weet komen we er eenmaal thuis wel uit. Het vreemde is dat zo'n groot en bekend museum geen boek of dvd te koop heeft over zijden of over het museum, zelfs geen ansichtkaart. Ze hebben wel prachtige zijden stoffen te koop.
Na het museum vinden we zowaar zomaar iets te eten en een goede kop koffie.
Dan op naar de tempels en de Pagode, die telt 8 verdiepingen en ik beklim hem helemaal. Wat een uitzicht en wat een inmense stad. Naarmate je hoger komt worden de plafonds lager en de ringen kleiner, achteruit de trap af is best een hele toer, we komen er wel. We bekijken de prachtige tuin erom heen. We wandelen een beetje rond in de stad en moeders krijgt toch wel een beetje moeje beentjes. In de boeken winkel ben ik sterk en laat mij niet verleiden tot het kopen van nieuwe boeken, ik heb al een boek, maar............. wat zijn ze leuk. Waar ik me wel door laat verleiden is het kopen van een lekker dvdeetje voor wel €1,20 en zo hangen we 's avonds achter ons laptopje lekker met de beentjes omhoog een filmpje te kijken.